- o Lukostřelcovi

Něco k lukařovi

Věřím, že hráčů, hrající luka je stále dost, proto bych se rád podělil se svými postřehy a poznatky. Berte to jako prozrazení všech fíglů, které jsem se naučil a poznal.


Nejprve něco málo ke skillům, jejich rozložení. Což je asi každému jasné je jak se povolání jmenuje - LUKař :) (pominme rozdíl luk/kuš, to později). Já osobně tedy v záložce Boj (z blízky) nemám nic zbytečného. Co je ale důležité? Podle mě je to jasné, z této kolonky volíme všechny buffy a případně Odpudivý řev. Někteří operují s taktikou na blízko - ta je mi cizí, jelikož se snažím hrát kuší. Skákat, odbíhat. Mečem nikdy neudeřím :) Jak je tedy zřejmé ze začátku, akčnější bude výběr skillů v záložce Střela. Zde už můžeme vidět jistou diferenciaci podle stylu hry. A to zejména v použití Jedovatého šípu a Vedení duší. Někteří Vedení duší berou jako druhého ostrostřelce, jiní jako možnost jak najít lukaře ve stínu. Já používám druhou možnost. Pokud někdo chce využít možnost první - nebude to mít v závěru nějaký deficitní efekt co se týka skillových bodů. Určitě platí zlaté pravidlo co se týká skillů - Ostrý hrot šípu, Trvalá střela, Ostrostřelec, Šíp chaosu (debuff, cancel), Blesk a Vůle k lovu (buff). Toto je vhodné vylepšovat vždy a za každou cenu (jediná možná otázka je časové rozpětí, nemáte body na všechno tak které vybrat? drobná rada, procentuální věci je vhodné nechat na konec, ty konstatně neovlivníte, naopak Skilly, které ovlivníte pevnou hodnotou zvýšení útoku je dobré vylepšovat přednostně). Sporný skill v této záložce může být Střepinový šíp. Využití: při dorážení mobů - expení s nedostatečnou zbraní, snaha zaútočit při oslepení. Druhé využití jak všichni víme odpadá, jelikož většina už ovládá targetnutí (zaměření) nepřítele i při oslepení. Tudíž připadá v úvahu první možnost a to je při expení. K tomu se váže i poslední "prázdný skill" a to Vauková bomba. Využití: při expení (např vyžírání skupinky mobu, natáhnuti mobu v dálce), při boji (vysoce neefektivní). Já osobně mám v ní pouze jeden lvl a to aby mě pustila na další skilly. Toto nemá být návod a proto se nebudu zabývat rozborem jednotlivých skillů, všichni je zřejmě znáte a správně používáte, viz níže. Máme tady poslední záložku a to Přežití. Zde najdeme větši výběr. Rozdělil bych je spíše pro pvp účely na Využitelné a Zbytečné. Mezi Využitelné bych určitě zařadil: Stíny duší, Útěk, Pohyb rovný větru, Atmosférický štít, Boží ochrana Lapiris a určitě Nápomocnou ruku. Zbytek je pro potřeby pvp nevyužitelný a zbytečný. Slouží čiste pro expení, nicméně bez většího významu proto se ani tímto zabývat nebudu.

Tolik zběžné ke stavbě skillů a náhledu na ně. Teď se zkusím zaměřit na různé vzájemné vazby mezi skilly případně další možnosti hry.

Nejzákladnější snad není třeba říkat AOE - Ostrý hrot šípu - Trvalá střela - Blesk - Ostrostřelec - Debuff ... V různé obměně.

Co se týká debuffu je vhodné využít intuice a dát debuff opravdu v době nejlépe když si nesmrtelnost teprve nahazuje. Nicméně takovýto moment vystihnout je spíše vzácností. Ale pokud bojujete proti lukovi bývá to jednodušší. Luk zpravdila nahazuje UDčko okamžitě, jelikož si je vědom slabiny přechodu do stínu pomoci Stíny duší. Takže v drtivé většině případů, pokud něco nahazuje tak je to právě UD - správný moment pro debuff. (ohled je třeba brát na riziko obrázení debuffu, to už záleží na každém jednotlivě, zda-li to riskne nebo ne)

Celkem nová taktika je přenesení neviditelnosti i na jiná povolání. Žádnému to tak nepomohlo jako lukovi. Pro nás je nyní možné zůstat v neviditelnosti neomezeně dlouhou dobu (relevantní samozřejmě omezeno počtem lahviček neviditelnosti). Spojení Stíny duší + lahvička + debuff (stín a war) = máte volnou ruku. Zajímavostí je že i při házení AOE můžete být viditelni pouze 1 sekundu - stačí dobré naplánovat konec stínu + hození AOE + nahození lahvičky. To už je otázka zručnosti každého z vás.

Taktika dvojité střely - po patchi již není možná nebudu se jí proto zabývat. Osobně se mi to už párkrát povedlo ale zopakovat to neumím.

Opět nová věc jak utíkat při slepotě, fearu, ... Vcelku obtížné v bojových podmínkách. Jde o nakliknutí portu pravým tlačítkem myši a přesun potvrdit tlačítkem Pohyb nikoli dvojklik!

Lukerství, mnozí si neuvědomují jak by se měli chovat když se jim někdo dostane "na kůži". Většina začne používat meče. HRUBÁ chyba. Odskočení, odhození, využívání rotace myši, to jsou jen některé vhodné akce. Opět je to otázka času než se to kdo naučí, ale vhodný trenink je i na pečetích na Bossech. Nebo například Zeprikan - zabít ho bez toho aniž by se vás dotkl. Proč nebojovat mečem? (jestli je to třeba vůbec říkat): slabší damage, nemožnost útěku při stunu! (pokud nemáte základní útok mečem ve skillech dole), dáváte tím možnost warům a stínům využít jejich skilly (to není příliš vhodné).

Podceňování buffů. Řeknete si tak má buffy no jéje. Chyba. Na co jste vybaveni debuffem. Debuff při základním combu nahoře (Ostrý hrot šípu - Trvalá střela ....) není debuff buffů ale UDčka! Ostatní ať se pachtí s nabuffovanýma derionci ale toto není nic pro lukaře.
Stejně to platí i naopak. Využívejte své buffy na maximum. Samozřejmě ne v době kdy buffy shazujete ostatním lukařům to je jasné (Požehnání větru druhé strany)

Nyní tedy pokračování.


Nyní trochu konrkétněji k lehkému nahlédnutí k mým pvp s ostatními povoláními. V závorkách jsou nejčastější protivníci


vs Stín (Escape)
Souboj se dá rozdělit na dva proudy. Jeden proti rovnému (vyššímu) lvl a druhý proti slabšímu lvl (výrazně). V prvním případě není příliš co taktizovat, Požehnání se postará o většinu útoků a když ne - stačí hodit AOE když si nás stín označí. Vím zní to nelehce ale je to v praxi jednoduché. To že vás označí a příportí se k vám poznáte podle vyskočení "erbu" nad vaším nickem a AOE stihnete hodit, jelikož po patchi jde vycastit kouzlo i když vás přeruší. Boj je většinou rozhodnut.
Co ovšem proti stejnému, respektive vyššímu lvl? Víme, že požehnání je závisle na lvl (magickém) rozdílu. Neboli Miss = Požehnání. Záleží co chceme udělat a jaké jsou podmínky. Pokud je to 1v1 (za předpokladu SSS kuše) můžete docela dlouho využívat taktiku nedotknutelnosti = nesmrtelnost + smršť šípů odradí většinu stínů. Při 1vX je to horší a zde si nejsem jist účinnou taktikou. Nemůžete bojovat a hlídat si kde je asi stín ... Tudíž nezbývá než doufat v požehnání či se krýt UDčkem.

vs Mág (Darkon, zan, Brief ...)
Tady lvl zase takvoý efekt mít nebude. Fear/Stun vám hodí i low lvl. Co se týká 1v1 osvědčí se nejlépe technika "stínová" (viz První příspěvek VI. odstavec - Taktika neviditelnosti). Proti této je mág téměř bezmocný. Téměř ... Může nás odhalit pomocí nějaké té svojí trojité ohnivé koule. Opět se to dá předvídat ... Je to první co udělá při přechodu do Stínu pomocí Stíny duší. Co dělat? UD nebo Blesk bývají dosti účínné. V případě že nás neodhalí napoprvé, jsou jeho šance mizivé. Jelikož už umíme střelit AOE s viditelností 1 sekundy a cíl netuší kde jsme, a proto je jednoduché se mu dostat za záda. Toto ovšem předpokládá množství elixíru neviditelnosti a jejich kvalitní využití. Tento postup je většinou čerpán ze soubojů proti Darkonovi. Kombinace neviditelnosti+rychlosti ovšem umožní aplikovat toto i v bojových podmínkach například proti Briefovi. I on má stejné možnosti jako Darkon. Nemůže v danou chvíli udělat více než - Hodit na slepo AOE, dát si Vyč. chlad nebo zusit nás najít pomocí trojkoule. Ani ta možnost že on sám má elixíry neviditelnosti nás příliš neomezuje, jejlikož my dokážeme být neviditelni neomezeně (viz první příspěvek)

vs Kněz (darkevilsss, kirgenca, Suunto ...)
Ani Kirgenca není nesmrtelný, začal bych. Většina z nás chápe že právě kněz je pro nás největším soupeřem. Naše zbraň proti němu je v rychlosti. Debuff - Hrot šípu - Trvalá střela - Blesk - UD - ... Zde to nepochybně záleží proti komu bojujem. Řekl bych, že zde je protivník nejsložitější, jelikož je musíme rozdělit. Jinak bojuji proti Kirgencovi, jinak proti Suuntovi, jinak proti darkovi. Základem boje proti Kirgencovi je debuff, bez něj, šance není. Největší výhodou boje proti knězi je, že nemá takové možnosti jako ostatní povolání co se týče omezení pohybu soupeře. Ano - má hypnozu, ale co si budeme říkat (zrušení po prvním utoku, možnost Úniku ...). Nevýhodou budiž už jen jeho magická podstata (větší damage, obrana, healy, rebuff). Proto by útok na kněze měl začínat Debuff - ... . Jistě, existují vyjímky a pokud je to kněz rychle uvažující udělá následující: Debuff (my) - Nesmrtelnost (on) + Rebuff (on) a jsme nahraní. Zde záleží na rychlosti s jakou jsme schopni ho zabít. To už záleží čistě na nás.

Napsal uživatel Jakub / převzato ze stránek JFA